Koffie is belastend voor veel vrouwen in onze praktijk, maar niet voor iedereen.
Koffie minderen of helemaal stoppen is een advies wat ik geregeld geef aan vrouwen die te hoog temperaturen (hoger dan 36,5) in de eerste fase van hun cyclus of bij menopauze klachten.

Wat zegt holistisch gynaecologe Northrup

Ook Christiane Northrup (gynaecologe) schrijft dat cafeïne niet gezond is voor je menstruele cyclus. Zeker in de 2e helft van de cyclus is koffie extra moeilijk afbreekbaar. En gebruik je de pil of andere hormonen: dan doen ze er nog veel langer over.
Het zorgt ook voor meer afscheiding van magnesium en calcium en voor afwatering, waardoor er meer kans is op osteoporose en uitdroging van je lichaam. Ook zorgt cafeïne voor vermindering van je ijzeropname, waardoor er minder zuurstofrijk bloed alle organen kan voeden op dat moment. Deze effecten zijn voor je vrouwenlijf veel sterker dan voor een man.
Daarentegen schijnt koffie wel weer goed te zijn voor de gezondheid van je hersenen, vermindert risico op diabetes, verminderde kans op bepaalde kankersoorten en hartziekten, veel anti-oxidanten en makkelijker gewicht verliezen. Koffie is dus niet altijd voor iedereen slecht.

Koffie en chocola: drank van de goden

Koffie en chocolade zijn oorspronkelijk bedoeld voor gebruikt voor spirituele rituelen en rituelen in plaats van dagelijkse consumptie, en werd “drank van de goden” genoemd. De bittere smaak kan in je lichaam geïnterpreteerd worden als een gevaar en leiden tot de snelle afgifte van veel energie uit de reservoirs van je lichaam. Daarom hebben koffie en chocolade zowel een fysiek als een mentaal stimulerend effect. Ze putten je immuunsysteem uit dat elke keer denkt dat er een nieuw gevaar is. Cafeïne veroorzaakt vermoeidheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid, urinaire en spijsverteringsstoornissen. En het zit ook in cola en energiedrankjes.

Koffie zet je bijnieren onder druk. Dit komt overeen met het inzicht uit de Chinese geneeskunde dat koffie de Nierenergie (Jing: voorouderlijke energie) uitput. Deze energie is je basisenergie die je meekrijgt van je ouders en zorgt voor de basis constitutie, je kracht en vitaliteit.

Koffie en chocolade verminderen je vruchtbaarheid

Chinees gezien hoort cafeïne bij het element vuur en heeft het een verwarmend en uitdrogend effect. Normaliter is het de bedoeling dat je voor je eisprong 36,5 temperatuurt (anaal) en na je eisprong 37 graden. Door allerlei factoren kan die temperatuur voor de eisprong hoger of juist lager zijn. (Hier lees je meer over de Chinese visie op de menstruatiecyclus en temperaturen en hier meer over de eisprong.)

Hoge basistemperatuur: koffie laten staan

Bij een te hoge temperatuur is koffie dan juist niet handig. Het beïnvloedt alle voedende en bevochtigende processen in ons lichaam. Waaronder ook het baarmoederslijmvlies en de cellen in ons vaginaal kanaal. De stressrespons van je lichaam op cafeïne zorgt voor extra cortisol aanmaak en dit gaat ten koste van je progesteron-voorraad. Progesteron is namelijk de grondstof van cortisol. En progesteron is ook verantwoordelijk voor de opbouw van je baarmoederslijmvlies.

Koffie zorgt dus voor een minder dik baarmoederslijmvlies, wat bedoelt is om een embryo optimaal te voeden. Meerdere koppen koffie per dag zorgen voor een grotere kans op miskraam, zoals je in dit onderzoek kunt lezen.

Lage temperatuur en traag op gang: koffie goed

Echter temperatuur je juist wat laag en kom je traag op gang, dan is koffie juist een versneller en verwarmer van jouw lichaam en kan je het als ‘medicijn’ juist goed gebruiken om een paar kopjes per dag te drinken. Maar laat ook altijd je schildklier checken bij je huisarts als je lager dan 36,4 temperatuurt tijdens menstruatie tot eisprong en lager dan 36,8 in je lutele fase van je menstruatie.

Caffeïne en overgangsklachten

Veel vrouwen hebben in de overgang een tekort aan progesteron. Jarenlang koffiegebruik kan je progesteron uitputten. Drink je geen koffie en heb je dat ook nooit gedaan, dan heb je gewoonweg minder kans op overgangsklachten, minder stress en een betere slaap. Uit onderzoek van de Mayo Clinic (publicatie tijdschrift Menopause) bleek dat koffie opvliegers en transpireren kan verergeren. Meer dan 1800 vrouwen deden mee aan dit onderzoek, tussen 2005 en 2011, naar hun klachten en koffiegewoontes. Vrouwen die koffie dronken bleken meer overgangsklachten te hebben dan de vrouwen die geen koffie dronken.

Beter voorkomen, dan genezen: laat de koffie en chocolade dus zoveel mogelijk staan!

Hoeveel cafeïne zit in wat?

In 100 gram melkchocolade zit iets meer cafeïne, dan in een kop filterkoffie. In pure chocolade de dubbele hoeveelheid. Een glas cola of zelf een energiedrankje zit veel minder cafeine in dan in een kop filterkoffie (maar bulkt dan weer van de suiker). Op het voedingscentrum vind je een overzichtje.

Cafeïne vrije koffie dus?

Cafeïne-vrije koffie is niet geheel cafeïne-vrij en er zitten ook nog allerlei sterke olieen in de koffieboon die voor problemen zorgen.

Bronnen
Faubion SS, et al. Caffeine and menopausal symptoms: What is the association? Menopause. 2015;22:155.

Northrup, C. Mother-Daughter Wisdom Creating a Legacy of Physical and Emotional Health 2005

https://www.drnorthrup.com/5-top-health-benefits-of-coffee/

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

Pitchford, Paul. Healing with Whole Foods: Asian Traditions and Modern Nutrition. Berkeley, CA: North Atlantic, 2002

Flaws, Bob 1997 The Tao of Healthy Eating. Boulder, Colorado: Blue Poppy Press

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16507475