Griepgevoel iedere maand vlak voor menstruatie

Heb je het gevoel dat je de griep gaat krijgen een paar dagen voordat je gaat menstrueren. Iedere maand griepachtige symptomen zoals hoofdpijn, misselijkheid, een belabberd gevoel en misschien heb je zelfs koorts. Je vraagt je dan steeds af of je ziek wordt, maar het lijkt wel een maandelijks terugkerend patroon te zijn. Als je er bijna iedere maand last van hebt, dan wordt het meestal veroorzaakt door je hormonen en is het een onderdeel van hoe sommige vrouwen PMS (premenstrueel syndroom) ervaren.
Het goede nieuws is: er is echt iets aan een griepgevoel voor menstruatie te doen.

En je kunt thuis al veel doen. Mocht je dan toch nog last houden: ga dan naar een gespecialiseerd acupuncturist-kruidenarts. Zij helpen talloze vrouwen zoals jou met deze klachten met acupunctuur, kruiden en voedingsadvies.

De symptomen kunnen zijn:

  • Koorts of koude rillingen
  • Misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Diarree
  • Constipatie
  • Vermoeidheid
  • Spierpijn
  • Krampen

Waarom ervaar je griepgevoelens voor je menstruatie?

Je hormoonfluctuaties tijdens je menstruatiecyclus zijn de boosdoener bij een griepgevoel voor menstruatie. Vóór je menstruatie worden prostaglandinen, hormoonachtige vetzuren, geproduceerd om je baarmoeder te helpen baarmoederslijmvlies los te gaan laten.

Maak je teveel prostaglandines aan, dan komen ze in je bloedbaan terecht, wat een hele reeks menstruatiesymptomen kan veroorzaken, zoals kramp, andere ontlasting tijdens je menstruatie en scheten.

Cyclische veranderingen in je geslachtshormonen, voornamelijk oestrogeen, kunnen er ook voor zorgen dat je je uitgeput voelt, samen met het veroorzaken van alledaagse symptomen, zoals krampen, gevoelige borsten en stemmingswisselingen.

Chemische veranderingen in je hersenen, zoals o.a. serotonine (je gelukshormoon) wat fluctueert, kunnen volgens de Mayo Clinic ook enkele PMS-symptomen veroorzaken, zoals vermoeidheid, slaapproblemen, vreetbuien en depressie.

Ben je zwanger?

Als je je misselijk en vermoeid voelt, terwijl je menstruatie maar niet komt, terwijl je die al lang verwacht had, kan het natuurlijk ook zijn dat je zwanger bent. Ga dan naar de drogist en koop een zwangerschapstest.

De eerste symptomen van zwangerschap en PMS veroorzaken veel van dezelfde symptomen, zoals misselijkheid, een opgeblazen gevoel, vermoeidheid en zwelling en gevoeligheid van de borsten.

De traditionele Chinese geneeskunde en griepgevoel voor menstruatie

Volgens de Chinese geneeskunde is er meestal een verstoring in een bepaalde laag van je lichaam, namelijk op Shao Yang niveau (volgens de 6 divisies). Afwisselend rillingen en koorts en alle dingen die cyclisch gebeuren, net zoals PMS, zijn typisch voor verstoringen op de laag Shao Yang. Hier zijn specifieke kruidenformules voor om je beeld uit deze laag van je lichaam te klaren.
Het is meestal een verstoring in de Galblaasmeridiaan en de Driewarmermeridiaan. Het heeft veel met je spijsvertering en het vervoeren van voedingstoffen te maken, maar is ook sterk verbonden met stress. Shao Yang problemen komen typisch voor bij vrouwen die net iets teveel van zichzelf vragen.
Gezonder eten, minder belastende stoffen voor je lichaam en je spijsvertering versterken is dan van extra belang. En daarnaast weer voldoende tot ontspanning komen.

In deze Shao Yang problematiek kan je volgens de traditionele Chinese geneeskunde een Hitte, een Yinleegte, Bloedleegte of Bloedstase tegen komen.

Hitte

Bij een Hitte zie je een rode tong en soms een geel beslag. Is het beslag achterop je tong, dan kan het zijn dat je een voedselovergevoeligheid hebt. Je ervaart een intens gevoel van hitte en kan ook een hevige menstruatie hebben.
Met kruiden en acupunctuur, buikmassage en een voedingadvies op maat is die Hitte goed te klaren.

Yinleegte

Bij een Yinleegte heb je meestal koorts tijdens en na je menstruatie en ervaar je vooral last in de middag en avond. Je hebt ook een rode tong en (delen van) het beslag op je tong is weg. Misschien heb je s nachts ook last van nachtzweet.
Het is zaak dat je voldoende water drinkt en veel meer rust gaat inbouwen in je leven, ademhalingsoefeningen doet en een goede omega 3 olie, zoals Eqology dagelijks gebruikt. Ook kruiden kunnen jouw Yin goed en snel weer op peil krijgen.

Bloedleegte

Bij een Bloedleegte is je tonglichaam wat bleek en je bent vaak vermoeid. Je menstruatiehoeveelheid is niet zoveel. Het kan iedere vitamine of mineraaltekort betreffen. In ieder geval is het van belang dat je IJzerrijk gaat eten. Acupunctuur en met name kruiden en voeding zorgen ervoor dat je je bloed snel kunt verrijken op de juiste manier.

Bloedstase

Bij een Bloedstase ervaar je meestal flinke kramp. He ervaart een gevoel van hitte voor en tijdens je menstruatie en je hebt menstruatiebloed met stollingen. Bij een bloedstase helpt moxa van je onderbuik en kruiden en lifestyleveranderingen zijn essentieel.

Wat kan je zelf doen bij periodieke griepsymptomen?

Warm ontbijten

Door warm te ontbijten breng je je spijsverteringsmotor op gang. Je lijf hoeft het niet eerst met een tegentemperatuur op te warmen, dus het is makkelijk verteerbaar. Zorg ervoor dat je geen zuivel (behalve eieren) in de ochtend eet: dat is zwaar verteerbaar. Denk aan Havermoutpap met plantaardige melk of een groentesoep (ja echt: superhealthy. Je went eraan).

Minder of geen gluten

Stop eens een paar weken met het eten van gluten en kijk of je ontlastingspatroon verbetert. Gluten kan je spijsvertering aardig irriteren en ervoor zorgen dat je minder goed voedingstoffen opneemt

Water

Voldoende water drinken is erg belangrijk. Zo blijft je lichaam gehydrateerd

Lichaamsbeweging

Dagelijks wandelen of fietsen of een andere rustige sport brengt beweging in je hele lichaam en zorgt voor een betere doorstroming van je bloed, waardoor krampen, depressie en gebrek aan energie verbeteren.

Groentes en kruiden eten

Eet gevarieerd en vooral veel verse groentes. Zorg ook dat je dagelijks verse kruiden gebruikt, zoals peterselie, bieslook, maar ook brandnetelthee. Kruiden zijn micronutrienten en worden goed door je lichaam opgenomen

Kwetsbaar, stress, grenzen bewaken, onopgeloste conflicten

Voel je je ook kwetsbaar, gestressed of ervaar je onopgeloste conflicten in jezelf of met je omgeving? Dan zijn je grenzen in jezelf aangedaan en kost het veel moeite om je grenzen te bewaken. Dit zijn vaak thema’s bij een Shao Yang niveau probleem. Ook daar kunnen we je met kruiden, acupunctuur en hypnose bij helpen.

Stop met syntetische supps

Stop met synthetische vitamine en mineralen supplementen. Echte voeding zit niet in een pil. Maar mocht je wel willen aanvullen: TerraNova is een product volledig op natuurlijke basis.

Minder…

Verminder je alcohol-, suiker-, zout- en cafeïne-inname.  Denk ook eens aan acupunctuur, zodat je er minder behoefte aan hebt.

Stop met roken

Roken verergert PMS-symptomen volgens wetenschappelijk onderzoek. Een studie uit 2018  geeft aan dat roken onregelmatige menstruaties en zelfs vroege menopauze kan veroorzaken. Wil je stoppen met roken, weet dan dat acupunctuur en hypnose goed helpen.

Calcium via Peterselie

Eet meer calcium. Niet via zuivelproducten (vanwege de verkeerde fosfaat-calciumverhouding voor mensen), maar door het dagelijks eten van wat verse peterselie.

Avocado

Eet zo vaak mogelijk een avocado. Echt alleen dat doet al wonderen! Avocado is rijk aan gezonde vetten, vezels, magnesium, kalium en Vitamine B6.

Vitamine B6

Vitamine B6 kan bij een bloedleegte PMS symptomen helpen verlichten, waaronder humeurigheid, een opgeblazen gevoel en prikkelbaarheid. Let op: Een B6-supplement mag je alleen tijdelijk nemen en je kunt veel beter via echte voeding voldoende B6 binnen krijgen door voldoende gevogelte, vis, fruit, avocado en aardappelen te eten.

Magnesium

Veel vrouwen hebben een magnesium-tekort. Eet dagelijks een portie groene bladgroente (vol met magnesium) en stop met koffie drinken en werk aan je stress-levels om je magnesium te uppen.

Lijnzaad

Gebroken lijnzaad zorgt voor een gezonde oestrogeenbalans. Geregeld een eetlepel lijnzaad fijnmalen en eten of oplossen in warm water en drinken dus.

Voldoende slapen

Probeer elke nacht minstens zeven uur te slapen. Slaaptekort is in verband gebracht met depressie, angst en stemmingswisselingen. Niet genoeg slapen kan ook vreetbuien en hoofdpijn veroorzaken.

Ontspanning

Alles wat jou ontspanning geeft, is goed om je stress-systeem te reduceren. Bij koorts reageert je lichaam alsof er iets in je zit wat er niet thuis hoort en afgevoerd dient te worden via de poriën. Stress kan dit verergeren.

Griepverschijnselen blijven

Blijven je griepverschijnselen voor je menstruatie? Of wil je er sneller van af en je sneller weer in balans voelen? Schroom dan niet om een afspraak te maken bij een gespecialiseerde acupuncturist-kruidenarts. Wij hebben veel ervaring met cyclische griepgevoelens zonder dat er griep is.