Last van je menopauze? 10 tips van Vrouwengeneeskunde

  • 10 tips voor jouw menopauze

Opvliegers, overgewicht, vaginale droogte, slapeloosheid, stemmingswisselingen, heftige menstruatie?

De (peri)menopauze is een grote verandering in je leven als vrouw. De hormonen die je menstruatiecyclus creëren (oestrogeen en progesteron), nemen af en zorgen voor veranderingen in je cyclus. Langer, korter, heftiger, minder of geen peil op te trekken: het kan allemaal.

De overgang is een gradueel proces. Hoe beter je voor jezelf hebt gezorgd qua lifestyle en dieet en hoe meer vrede je hebt met wat je in je hele leven hebt meegemaakt: hoe makkelijker je door de overgang heen gaat.

Lifestyle, emoties, stress

Heb je wel last van klachten, dan kan je daar zeker nog invloed op uitoefenen. Bijvoorbeeld door goed naar je dieet, je lifestyle, maar ook door naar je verdriet, pijn en angstervaringen in je leven te  kijken. Stress zorgt er namelijk voor dat er meer cortisol wordt aangemaakt. Door loslaten van oude pijnen komt er meer ruimte in je leven.

Nederlandse vereniging obstetrie en gynaecologie raadt acupunctuur aan

Wanneer leefstijl en voedingsadviezen onvoldoende werken, is volgens de richtlijnen van de Nederlandse vereniging van obstetrie en gynaecologie, acupunctuur een goede vervolgstap om klachten op een natuurlijke manier aan te pakken (klik hier voor deze richtlijnen). Acupunctuur en Chinese geneeskunde zijn een goede aanvulling op de Westerse geneeskunde. Het kan helpen bij lichte klachten, maar ook bij meer ernstige klachten kan Chinese geneeskunde van toegevoegde waarde zijn.  Jouw disbalans wordt behandeld met behulp van acupunctuur en kruidenformules, die op maat gemaakt zijn.

Dus kijk eerst wat je zelf kan doen!

Onze top 10 menopauze tips:

1. Balans tussen rust en activiteit

Door continue zorg te dragen voor de familie, aan je carrière te werken en door een goede partner te zijn, hebben de meeste vrouwen wanneer ze de overgangsleeftijd bereiken enige mate van uitputting, welke klachten kunnen veroorzaken. Vaak ontstaat er in de overgang weer tijd voor jezelf. Alleen zijn we ‘vergeten’ hoe we goed voor onszelf kunnen zorgen.

Tip: Neem 3-6x per dag een rustmomentje: doe je ogen dicht, adem 6x diep en rustig in en zeg bij de uitademing tegen jezelf: Kalm (hoeft niet hardop).

2. Beweeg voldoende

Beweeg minimaal een half uur per dag, bij voorkeur in de buitenlucht. Je zal je meer ontspannen voelen. Maar je kan natuurlijk ook gaan sporten. Tijdens sporten worden endorfines aangemaakt.

Beweeg voldoende

Wandelen in de buitenlucht

3.Voeding

Don’t:
Cafeïne, alcohol, roken, suiker en pittig eten kunnen bij sommige vrouwen opvliegers opwekken.

Do:
Eet dagelijks vette vis zoals zalm, makreel of haring of kabeljauwlever. Wanneer je niet zoveel vette vis eet, overweeg dan Eqology met een zeer hoge dha waarde en lage totoxwaarde.

  • Fyto-oestrogenen eten. Toppers zijn: lijnzaad, wel even zelf malen (let op: in lijnzaadolie zit bijna niks meer), alfalfa en waterkers, en gerfementeerd soja: Natto (niet uit pillen halen: vanwege risico borstkanker!).
    Let wel op met soja als je een trage schildklier hebt en mogelijk een jodiumtekort.
    Vermoed je een lage schildklier (vermoeid, overgewicht)? Test dan eens 3 ochtenden je temperatuur, door anaal te temperaturen voordat je uit bed stapt. Zelfde tijd en 12 uur ervoor niks eten, rustig liggen.
    Als 3x in fase menstruatie tot eisprong lager dan 36,4 of 3x lager tussen eisprong en menstruatie: dan 36,8: dan een check laten doen bij je huisarts om zowel je TSH, vrij T4 en vrij T3 te laten checken.
  • Eet vaak broccoli, bloemkool, boerenkool, radijsjes, rucola, spruitjes en andere kool soorten. Deze groenten bevatten DIM: een stof die de hormoonbalans en het gedrag van cellen in het lichaam reguleert. DIM is een nutriënt dat het lichaam een handje helpt om overmatig oestrogeen te verteren en af te breken, zodat er een meer gebalanceerde hormoonspiegel ontstaat.
  • Hou je vocht vast? Doe dan ook wat Yi Yi Ren (parelgerst) in je soep.

4. Slapen

Slaapproblemen komen vaak voor in de menopauze.In de Chinese geneeskunde wordt dit gezien als een symptoom van disbalans.

Zet na 20.30 uur  je tv, laptop of telefoon eens 2 weken uit. Het blauwe licht van deze apparaten verstoort je melatonine aanmaak van het lichaam. Na 2 weken kan je nagaan welk effect het op je heeft qua slapen. En zorg voor gedimpt liefst rood licht, ipv fel licht in de avond.

Helpt een rustgevende thee als kamille niet meer in combi met je apparaten en licht op tijd uitzetten? Kom dan langs voor een behandeling bij Vrouwengeneeskunde.nl

5. Psychische hygiëne

De overgang kan je emoties beïnvloeden. Je kan last hebben van prikkelbaarheid, somberte, huilbuien of paniekaanvallen.

Praat met partner

Praat meer met je partner over wat je dwars zit. De partner heeft vaak geen  idee over de overgang en hoe zich dat kan uitten bij de vrouw.

Transformatie

De overgang is een transformatie-moment. Het kan een kans zijn om bij je wezenlijke kern te komen. Je kan dat wat je niet meer dient, los laten en je bestemming gaan volgen.

Kast van herinneringen
Kast van herinneringen

Herinneringen verwerken

Ruim je “kast van herinneringen” op. Heel fijn kan zijn om foto’s opnieuw te bekijken en in te

plakken of om je huis op te ruimen. Geef ruimte aan zowel je positieve als negatieve emoties.

Dankbaarheid

Oefen dankbaarheid: bedenk elke dag 3 dingen waarvoor je dankbaar bent.

6. Je metabolisme verandert rondom je overgang

Word jij zwaarder bij jouw overgang? Je metabolisme wordt trager. Het kan het goed zijn om je eetpatroon aan te passen. Minder koolhydraten, waaronder ook suiker en meer gezonde vetten eten. En zorgen voor een druppel jodium of voldoende zeewier dagelijks.

Kans onstekingen

Doordat de beschermende invloed van de oestrogenen wegvalt, heb je ook meer kans op ontstekingsziekten vanaf de menopauze.

Vermijd ontstekingsbevorderende stoffen:.

  • Vermijd omega 6. Eet gezonde vetten. Zorg voor een goede verhouding tussen omega 3 en omega 6. Vermijd zoveel mogelijk omega 6: dat zit in zonnebloemolie, soja olie, koolzaadolie. Een van de beste omega 3 olieën, kan je bij ons kopen of hier.
  • Xeno-oestrogenen zijn NEP oestrogenen die je lijf kunnen verstoren in de overgang. Je ontkomt er bijna niet aan om xeno-oestrogenen binnen te krijgen. Maar je kunt het wel sterk verminderen.
    • Parabenen: ze zitten vaak in shampoo, handcrème, massageolie, zonnecrème, lippenbalsem, douchegel, schoonmaakmiddelen en vloeibare wasmiddelen. Ecologische merken zijn vaker vrij van parabenen.
    • Verminder gebruik van plastic en vooral geen vet in plastic bewaren. Verwarm geen eten in plastic in de magnetron
    • Gebruik geen pesticiden en eet biologisch

8.Vochthuishouding

Door de verminderde aanmaak van oestrogeen worden je ogen, neus, mond en vagina soms wat droger. Het lijkt logisch om dan meer te gaan drinken. Te veel drinken en ijskoud drinken tast echter de verteringsenergie aan volgens de Chinese geneeskunde.  Je verteringsenergie moet juist versterkt worden, zodat de droogte symptomen bestreden kunnen worden.

  • Drink 6 glazen water warm of op kamertemperatuur. Drink niet koud, drink niet teveel.
  • Start jouw dag met (lauw)warme zelf getrokken groentesoep met een botten erin (hele kip of schenkel bijv): Dit is gemakkelijk opneembaar voor het lichaam. Je brengt  je spijsverteringsmotor op gang + je krijgt veel collageen binnen en dus alle aminozuren die je nodig hebt. Goed voor je darmen en goed voor je huid, nagels, haren en gewrichten.
    Heb je een dagje geen zin in een soep? Hou een pot collageen achter de hand en neem daar af en toe een schepje van.

9. Natuurlijke ondersteuning

  1. Een goede omega 3 olie: Eqology
    Eqology heeft een zeer hoge DHA waarde (de hoogste die wij kennen) en een zeer lage totox waarde. Hij rispt niet op, heeft geen vissmaak (behalve citroen in combi met olijfolie en dus perfect om over een salade te doen) en dat betekent dat de olie ook vers is. Klik hier om Eqology te kopen.
  2. Progesteroncreme: heb je last van spotting voor je menstruatie: dan kan het goed zijn dat je een progesterontekort hebt. Bio-identieke progesteroncreme kan helpen, maar wij kunnen ook je eigen progesterongehalte ondersteunen.
  3. Op maat gemaakte Chinese kruiden formule. Wij hebben een van de beste kruidenartsen bij ons werken, die naast zeer complexe problematieken met kruiden, ook de menopauze zeer goed kan begeleiden.

10. Je mag hulp vragen

Je hoeft niet alles zelf te kunnen of alleen te doen. Je mag hulp vragen.

Toch nog klachten?

Kom dan langs voor een afspraak. Wij lezen je lichaam op basis van  je klachten, tong-,  polsdiagnostiek en verhaal. Onze behandeling is op maat gemaakt en we boeken zeer goede ervaringen.

Bij Vrouwengeneeskunde.nl hebben we meer dan 20 jaar ervaring met het behandelen van overgangsklachten met acupunctuur, kruiden, voeding en hypnose. We geven  je ook “huiswerk” mee: wat je thuis kunt doen om je klachten te verminderen.

Bronnen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Menopauze
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6419242/

https://bmjopen.bmj.com/content/9/1/e023637.long?int_source=trendmd
&int_medium=cpc&int_campaign=usage-042019

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324481.php
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5568723/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4874921/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30125529
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29298078
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5266651/

https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2018/06/UV7-uitgangsvraag-niet-hormonale-behandelingen-def-2018.pdf
Jin, Y. (1998), Handbook of Obstetrics and Gynecology in Chinese Medicine. An Integrated
Approach, Eastbank Press, Seattle, 22-23.
Kaptchuk, T, (1983), The Web Has No Weaver, Congdon and Weed, Chicago, 1-33.
Learn, C.D. and Higgins, P.C. (1999), Harmonizing Herbs: Managing Menopause with
Help from Mother Earth, AWHONN Lifelines, October/November. 39-41.
Li, Lierong (1999), How to treat emotional liability due to menopausal syndrome? Journal of
Traditional Chinese Medicine, Vol. 2, (2), 148.
Lianzhong and Xin (1998), 300 Cases of Menopausal Syndrome Treated By
Acupuncture, Journal of Traditional Chinese Medicine, 18 (4), 259-262.
Lindsay, S., (1999). Menopuse,Naturally:Exploring Alternatives to Traditional
Lyttleton, J. (1990), Management of Menopause, Australian Journal of Acupuncture,
Vol. 12, April, 5.
Lyttleton, J. (1990), Menopause, Topics in Gynecology, The Journal of Chinese
Medicine, 33, May, 5.
Maciocia, Giovanni (1989), The Foundations of Chinese Medicine, Churchill
Livingstone, Edinburgh, 1-34.
http://maciociaonline.blogspot.com/2012/09/the-treatment-of-menopausal-problems.html
Martucci, Caterina (1989), and The Menopause: Measures of Hygiene and
Treatment According to Chinese Medicine, Journal of Chinese Medicine, 30, May,
14.
Zand, J. (1999), Making Menopause A More Comfortable Transition, Herbal
Medicine: Health World Online, 1-5.

Daniëlle Willems

Daniëlle Willems

Acupuncturist en hypnotherapeut

Danielle Willems heeft meer dan 10 jaar ervaring als acupuncturist met het behandelen van vrouwen en vrouwenklachten in Utrecht.
Zij combineert Westerse medische inzichten met diverse acupunctuurtechnieken en hypnose. Deze krachtige combinatie zorgt voor bijzondere en diepgaande helingsprocessen bij haar clienten. Zij behandelt oprecht en met veel aandacht.