Ben je te heet of juist koud in de zomer? 

Voel je vrij in de zomerBen je snel oververhit? Of heb je wat last van kouwelijkheid tijdens de winter? Dan is het een goede tijd om tijdens de zomer aan je warmtehuishouding aandacht te besteden.  Lees hier een aantal tips wat je thuis kan doen om de energie van deze bijzondere dag in je lichaam aan te wakkeren.
En waarom zou je langs komen voor een acupunctuurbehandeling tijdens de rest van de zomer? Lees het hieronder.

Zomerzonnewende: start van de zomer en uiterst Yang

De zomerzonnewende is de start van de zomer. Het is ook de langste dag. De zon staat dan even stil boven de Kreeftskeerkring en bereikt haar noordelijkste positie. Daarna worden de dagen weer Opslaanlangzaam aan weer steeds korter.

In de Chinese geneeskunde is de zomerzonnewende het toppunt van Yang (verwarmend en bewegend aspect) en de start van het element Vuur in de natuur en in onszelf. Het is de tijd van activiteit, warmte, beweging, groei en relatie. De natuur is overvloedig en alle planten zitten vol levenskracht. De natuur zuigt de warmte en energie op van de zon als voorbereiding op een goede oogst.

Ook je Yinne aspect voeden

En tegelijk is de zomerzonnewende het allerbegin van het Yin (Water): de dagen worden namelijk weer korter, terwijl het meestal wel nog lekker warm is, gaan we toch rustig aan weer naar de herfst en winter.  Daarom is het ook juist belangrijk om het Yinne aspect te voeden als het Vuuraspect in jou (in de menopauze bijvoorbeeld of bij stress) te sterk is.

Zomer = Hartenergie

LiefdesenergieOok in jou is de start van de zomer: het toppunt van Yang in jou. De start van het element Vuur in jouw lichaam. Het vuurelement correspondeert met je Hart, de dunne darm, het hartzakje en je gehele warmtehuishouding (Driewarmer).  De hartenergie is je vermogen om een ​​relatie te hebben, je veilig te voelen, om de controle te hebben, om intiem te zijn, om plezier te hebben, om te lachen en om opgewonden te zijn. De dunne darm energie zorgt voor het helder scheiden van prikkels en voedingsstoffen. Is je vuurelement in balans dan voel je je helder en gelukkig, vol liefde voor anderen, zonder dat je iets terug verwacht.

Teveel vuur: onrust en concentratie problemen

Teveel vuur is niet handig: dan kan je juist angstgevoelens ervaren, opvliegers krijgen, snel overprikkeld raken, onrustig slapen of insomnia. Je kunt dan makkelijk en charismatisch, bevlogen contacten leggen, maar ze zijn vaak minder duurzaam.  Je voelt je hyper en praat snel, voor anderen wat onsamenhangend. Je kan zelfs last hebben van huiduitslag, hartkloppingen, onrustig slapen, opvliegers, geheugenverlies en een concentratiestoornis. Misschien zit je ook in de overgang, maar dat hoeft niet.

Te weinig vuur: vermoeid en koud

Maar te weinig vuur: dan voel je je uitgeblust, kouwelijk, kan je juist moeilijker op gang komen. Je kan bij anderen nog over komen alsof je wel veel vuur hebt, maar eenmaal thuis voel je je leeg. Je houdt vocht vast.  Hoe leger je raakt, dan kan je zelfs depressief ervan raken.

In balans: levensgenieter

Ben je in balans: dan bulk je in de zomer van de energie en je projecten gaan je moeiteloos af. Je voelt je niet hyper, maar voldaan. Een levensgenieter!

“Het hart is de keizer van de vijf orgaannetwerken, het bestuurt de bewegingen van de vier ledematen, het circuleert qi en bloed, het zwerft rond in de rijken van het materiële en immateriële, en het resoneert met de start van iedere actie die je onderneemt. Het beheersen van de energiestroom op aarde zonder een hart te bezitten, zou het hetzelfde zijn als streven naar het afstemmen van gongs en trommels zonder oren. ” Huainanzi circa. 110 v.Chr

Wat te doen als je oververhit bent?

Water drinken!

Water drinken in zomer acupunctuurHet werkt zelfs als een natuurlijke zonnebrand bescherming en brengt verkoeling en voeding naar al je cellen. Wel uit een glazen fles, want plastic zorgt voor de verkeerde oestrogenen in je lichaam.

Reguleer je Cortisol door te ontspannen

Teveel stress zorgt voor teveel aanmaak van het bijnierschorshormoon cortisol. En dat zorgt weer op lange termijn voor een vermindering van aanmaak  van oestrogeen en progesteron: wat ook de temperatuurhuishouding beïnvloed.
Meditatie, zingen en wandelen op blote voeten op het gras of op de aarde helpen enorm om je innerlijk vuur te aarden.

Overdag naar buiten gaan in natuurlijk daglicht en ’s avonds in gedempt licht zonder telefoon, laptop, i-pad of t.v. zorgen voor voldoende melatonine en rust: wat weer het cortisol balanceert.

Eqology omega 3 olie

Het is dé beste omega 3 olie op de markt! Het voedt het Yin (verkoelende aspect van je lijf) + ook nog eens alle vloeistoffen tussen je gewrichten. Droge huid problemen verdwijnen als je omega 3 weer goed op peil is. Je kan Eqology hier bestellen. Kom je niet wijs uit deze website, kunnen wij je helpen met je bestelling bij Eqology. 

Stoppen met koffie

Koffie, oftewel caffeïne zorgt voor een boost in je cortisol en het duurt lang voordat caffeine volledig uit je lijf is. Meer over koffie lees je hier.

Verkoelende voeding eten

Aardbei acupunctuurKomkommer, fruit, asperges, salades, kool, tomaten, aubergine, eieren, pepermunt thee, groene thee en kamille thee zijn allemaal verkoelend volgens de Chinese geneeskunde. Bleekselderij koelt en voert ook vocht af: maar drink het niet als sapjes: eet gewoon een stengel of doe het in de soep.
Eet GEEN ijsjes: ze koelen je maag en je lichaam reageert met een tegen-temperatuur. Het ontregelt je interne temperatuur juist en vermindert je spijsvertering.

Voel je beter met acupunctuur en hypnose

In onze praktijk gebruiken we natuurlijk acupunctuur en hypnose om je interne vuurtje iets zachter te zetten en je cortisolniveau te reguleren. Wij hebben er veel ervaring mee en je voelt je na een behandeling ultiem ontspannen, waardoor je weer lekker slaapt en weer helemaal in balans komt.

Wat te doen bij te weinig vuur?

Misschien heb je het in de zomer niet zo snel koud, maar wel in de herfst en winter. Natuurlijk kan je het hele jaar aan je warmte-huishouding werken, maar tijdens de zomer kan je de warmte en licht die er buiten je is, ook naar binnen toe halen. Het is dan makkelijker om je lichaam door en door te verwarmen.

Zon en vitamine D

Heel simpel: ga in de zon zitten even zonder zonnebrandcreme en delen van je lichaam onbedekt en stel je voor dat de zon diep je lichaam penetreert. Je maakt dan vitamine D aan. Kom je te weinig in de zon: neem een vitamine D supplement met een dosering van 2000 ie

Schildklier check

Laat je schildklier checken door de huisarts. Het kan zijn dat deze te traag is. Zitten je T3 of T4 waarden nog op normaalwaarde, maar tegen onderkant aan: eet dan geregeld zeewier: daar zit voldoende jodium in.

Ontbijt warm

Soep, pap of een eitje. Met een warm ontbijt breng je jouw motor van je spijsvertering goed op gang
Drink warm water of kruidenthee (wissel af met kruidenthee)

Verwarmende voeding

Kippensoep, lam, stoofvlees verwarmen je binnenste. Stoppen met rauwe, koude dingen, maar verwarm je voeding
Meidoornbesjes zijn goed voor het hart en bloedvoedend. En brandnetel zit vol met ijzer, vitamine c en allerlei mineralen, wat goed is voor het bloed + het is goed voor je stofwisseling.
Verse tijm en rozemarijn, gember, knoflook, kaneel en pepertjes.
Eet gember, kaneel en pittig met mate: zodra je je warm voelt: stoppen: ze zijn erg verwarmend. Pittig eet je alleen tijdens warme dagen, want anders kan je door het zweten ook een koude op de spieren krijgen.

Beweeg meer: minimaal 6000+ stappen per dag

Zet bijvoorbeeld minimaal 6000 stappen per dag (liefst nog wat meer)

Acupunctuur, moxa en kruiden

Kom voor een ontspannende acupunctuur behandeling. Hier zie je een buikbehandelingMoxa brengt een diepe warmte op bepaalde acupunctuurpunten, waardoor koude verdwijnt. Met specifieke kruidenformules kan je ook een interne koude vrij gemakkelijk klaren. Na een paar behandelingen krijg je het al stukken warmer van binnen.

Hou je vocht vast?

Eet dan juist niet koud, maar warm. Geen suikers, geen zuivel, geen pindakaas of gefrituurd eten. Drink wel thee van maisdraden en verwerk bleekselderij in je maaltijden.

Over de auteur: Daniëlle Willems

Over de auteur: Daniëlle Willems

Acupuncturist en hypnotherapeut

Danielle Willems heeft meer dan 10 jaar ervaring als acupuncturist met het behandelen van vrouwen en vrouwenklachten in Utrecht.
Zij combineert Westerse medische inzichten met diverse acupunctuurtechnieken en hypnose. Deze krachtige combinatie zorgt voor bijzondere en diepgaande helingsprocessen bij haar clienten. Zij behandelt oprecht en met veel aandacht.