Groene smoothies: ook gezond volgens de Chinese Geneeskunde?

Groene smoothies zijn onder mensen die een gezonde leefstijl nastreven bijna een rage.
Ze worden neergezet als een van de beste dingen die je kan doen voor je gezondheid.
Indien je één van de weinige mensen bent die er nog nooit eentje heeft genomen: deze super smoothies bestaan over het algemeen uit 40% groene bladgroenten en 60% fruit. De vraag die ik me als acupuncturist stel is: hoe gezond zijn ze nou eigenlijk?

Effect van een smoothie: koude in de maag

In de Traditionele Chinese Geneeskunde kennen we deze (eiwit)shakes niet. Het is een concept dat vanuit het Westers denken is overgekomen om mensen proberen te helpen veranderingen in hun gezondheid aan het brengen. In het Westen geven we snel een label aan een voedingsmiddel en zeggen we: “melk is gezond voor elk”, of “vet is slecht voor iedereen”.

Chinees gezien kijken we wat anders. Wat goed is voor de één, hoeft niet goed te zijn voor een ander. Er zit dan ook geen intrinsiek oordeel op een voedingsmiddel, maar we kijken naar het effect van het voedsel dat je tot je neemt. Voedsel kan verwarmend zijn, of koud van natuur, kan damp-hitte opwekken en yin of bloed voeden om er maar een paar te noemen.

Een groene koude smoothie, gevuld met (gevriesdroogde) supergreens, krachtige eiwitten en bevroren bessen heeft een koud karakter. Door de koude natuur van het voedsel, trekt het een enorme wissel op de spijsvertering. En dat is niet handig als ontbijt.

Lief zijn voor je maag in de ochtend

Dat is ook best logisch: begin ik de dag met een fikse portie rauwe boerenkool in mijn maag, dan vraag ik dus enorm veel energie van mijn maag om dat op 37C af te breken; temeer omdat boerenkool normaal ongeveer 30 minuten moet koken om gaar te zijn. Dat betekent dat er minder energie over zal zijn voor andere processen en dat mijn spijsvertering veel langzamer gaat dan ik nodig heb.

Om een beetje lief te zijn voor je maag is het daarom beter om de dag met warm water te beginnen of in ieder geval je water op kamertemperatuur te drinken.

Suiker en proteïne

Smoothies bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid suiker. Alhoewel dit geen geraffineerde suiker is maar fruitsuiker, kan dit toch de spijsvertering en met name Chinees gezien de milt beschadigen. Daarnaast kan het hoge suikergehalte een candida-conditie verergeren.
Ook eiwitpoeder kan de spijsvertering bemoeilijken. Omdat niet elke proteïne door elk lichaam even makkelijk opgenomen kan worden. Makkelijk opneembaar is dan bijvoorbeeld rijst eiwit- of erwten eiwitpoeder.

Wanneer nou wel en wanneer nou geen Smoothie?

Wat ik dan aanraad? Een ontbijt is dat lief is voor je milt en je maag. Liefst warm. Wat gestoomde groente, rijst, in sommige gevallen warme havermout. Soepjes, stoofschotels; eten uit de slowcooker. Ik ga dit jaar nog wel eens wat recepten posten.

Maar voor een korte periode, bijvoorbeeld als je aan het detoxen bent of als je merkt dat je eigenlijk te weinig eiwitten tot je neemt, kan een smoothie zo nu en dan best een uitkomst zijn.

Maar dan wel graag een smoothie waarbij de koude aard zo veel mogelijk tot een minimum is teruggebracht. Voeg geen ijs toe. Een halve banaan is koud genoeg en kan echt ook op kamertemperatuur nog lekker smooth zijn. Is je fruit wel bevroren, laat dan je smoothie 20 minuten staan voordat je het tot je neemt. En voeg verwarmende kruiden toe, zoals kaneel en gember.

In de praktijk zie ik veel mensen met meerdere patronen tegelijkertijd. Allereerst hebben ze veel stress waardoor het lichaam de spijsvertering vaak in de spaarstand heeft gezet en dus verzwakt is. Door het vele comfortfood dat ze eten zijn damp en hitte een onderdeel van hun constitutie geworden. Zo iemand zal wel degelijk baat kunnen hebben van een detoxkuur van een paar weken, waarbij er (koude) smoothies onderdeel van het menu uitmaken. Zodra een paar lagen overtollig materiaal zijn verwijderd, is het veel gemakkelijker om het onderliggende patroon te aan te pakken en te gaan bouwen aan het herstel van de gezondheid.

Verwarmende kruiden

Ga je dus toch een paar weken deze smoothies nemen, dan voeg je opwarmende kruiden en goede vetten toe: Chia-zaad, lijnzaad of -olie, hennepzaden, kaneel, nootmuskaat, gember (vers of gedroogd). Het voegt niet alleen veel smaak toe, maar ook extra nutriënten, het is verwarmend van natuur en brengen de koude natuur van de smoothie in balans.
Zorg ook dat je even je smoothie door je mond laat circuleren, waardoor je smoothie warmer wordt en er ook spijsverteringsenzymen uit je speeksel erdoor heen komen.

Wil je weten welke constitutie jij hebt en welk voedsel het beste past bij jou?
Wees welkom in onze acupunctuurpraktijk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *